nasza metodologia działania to TYLKO
SZEŚĆ KROKÓW DO OSIĄGNIECIA SUKCESU!

METODOLOGIA

Jak powstają strony internetowe? 6 kroków

Tworzenie strony internetowej to proces. Od pomysłu do realizacji. Ciekawa i odwiedzana witryna, skuteczne wykorzystanie czasu i budżetu to sukces projektu. Sprawdzona metoda budowania stron w 6 krokach to podstawa tego sukcesu. Budowanie witryn to jak budowanie domu, prace muszą być prowadzone etapowo i najlepiej zacząć od fundamentów.

1. POMYSŁY, OCZEKIWANIA I CELE

Pomysł to podstawa. Kiedy tylko się pojawi, trzeba wyobrazić sobie grupę internautów, którzy z niego skorzystają. Zadowoleni czytelnicy, to sukces witryny i jej twórców. Właścicielowi witryny zazwyczaj łatwo określić oczekiwania, wobec swojej strony. Komunikacja z klientami, podniesienie sprzedaży, dobry wizerunek... Jednak z punktu widzenia prawie 700 milionów internautów, strona internetowa to źródło konkretnej wiedzy lub rozrywki. Musimy patrzeć na witrynę oczami internautów.

Ważne pytania na tym etapie to:

  • dlaczego ktoś miałby odwiedzić naszą stronę,
  • dlaczego wybierze akurat naszą stronę, a nie konkurencyjną,
  • jakie informacje przyciągną uwagę czytających,
  • co będzie można zrobić z tymi informacjami,
  • dlaczego internauta miałby wrócić na naszą stronę,
  • dlaczego ktoś miałby odwiedzić naszą stronę

To tylko przykładowe zagadnienia, które należy wziąć pod uwagę. Precyzyjnym określeniem celów i wymagań witryny, powinien zajmować się pomysłodawca oraz zespół doświadczonych projektantów. Masz dobry pomysł? Umów się na spotkanie.

2. Treści: rodzaje i ilości

Aby dobrze zaprojektować stronę internetową trzeba określić jakie treści będzie ona zawierała. Łatwo zauważyć różnicę między treściami, które zazwyczaj znajdują się na blogach, stronach firm, urzędów czy portali z filmami video. To treść strony determinuje jej wygląd i popularność wśród internautów.

System VelaCMS pozwala dodawać nowe treści łatwo i szybko. Internauci doceniają i chętnie wracają do witryn, na których często pojawiają się nowe i atrakcyjne informacje.

Treści, które możesz swobodnie dodać na swoją stronę:

  • teksty
  • fotografie
  • mapy interaktywne (Google)
  • materiały graficzne (bannery, ikony, plakaty)
  • elementy do pobrania (PDF, DOC, XLS, PPT, …)
  • pliki video (AVI, MOV, WMV, OGM, YouTube, …)

3. Drzewo treści — wszystko na swoim miejscu

Aby poruszanie się po witrynie było łatwe i intuicyjne, zamieszczone na niej treści muszą być właściwie uporządkowane. Istotne treści muszą być dostępne na pierwszy rzut oka, a te mniej ważne można schować głębiej. Ważne jest by dobrze dobierać nazwy działów strony i pozycji menu. Internauci nie powinni się domyślać co autor miał na myśli.

Drzewo treści pokazuje wzajemne relacje treści, ich istotność, usytuowanie i nazewnictwo. Przedstawianie informacji w postaci drzewa, pozwala skupić uwagę na ich hierarchii i nazewnictwie, bez rozstrzygania jeszcze jak będą ostatecznie prezentowane. Kluczem do sukcesu jest myślenie jak użytkownik witryny i posługiwanie się jego językiem. Jeśli odnajdzie on szybko i łatwo treści, na których mu zależy, z pewnością odwiedzi naszą stronę ponownie.

4. Szablon czyli co i gdzie

Szablon witryny jest przeniesieniem drzewa treści (krok 3) na konkretne elementy strony internetowej. W zależności od istotności poszczególnych elementów muszą one w szablonie zajmować odpowiednią przestrzeń. Niektóre obszary szablonu będą elastyczne, by pomieścić nowe treści, a inne obszary będą miały stałe rozmiary.

Dlaczego czarno-biały szablon? Taki sposób prezentacji pomaga skupić się układzie i przestrzeni zajmowanej przez elementy strony.

Oprócz treści, w szablonie powinno być przewidziane miejsce na elementy identyfikacji wizualnej takie jak na przykład logotyp.

Można również zdefiniować tzw. punkty startowe, czyli 3 do 5 najważniejszych rzeczy, dla których użytkownicy będą odwiedzali naszą stronę i przedstawić je w sposób graficzny.

5. Projekt graficzny

Szablon witryny, odpowiednio dobrane kolory, fonty, zdjęcia, logotyp, ikony... to elementy dobrego projektu graficznego. Wszystko dobrane ze smakiem i estetycznym wyczuciem.

Zazwyczaj strona internetowa powinna posiadać 2 do 3 kolorów wiodących. Kolory te pojawiają się jako nagłówki, elementy menu, linki w tekście, elementy nawigacyjne. Inne kolory mogą się pojawiać w zdjęciach czy ikonach jednak nie powinny zanadto przytłaczać innych elementów strony.

Niezwykle przydatnym przy projektowaniu szaty graficznej strony internetowej narzędziem jest księga identyfikacji wizualnej » zawierająca m.in. zbiór zasad i wytycznych dotyczących posługiwania się znakami firmowymi.

6. Publikacja treści i start strony

Gotowy projekt graficzny jest cięty" na mniejsze elementy, tak by każda ikona czy baner był osobnym plikiem graficznym. Pliki te są następnie układane w funkcjonalną stronę internetową (HTML). Teksty tymczasowe zastępowane zostają docelowymi informacjami, które mają znaleźć się na stronie.

Kiedy na stronie zostaną umieszczone już wszystkie niezbędne treści, można pokazać ją całemu światu. Redaktorzy po krótkim szkoleniu mogą wziąć witrynę w swoje ręce. Internauci już szukają Twoich nowych treści. Nie każ im!